dinsdag 9 oktober 2012

Hollandse Linzensoep

Twee weken geleden had ik een schoonmaak weekend ingepland. Na twee weken hard doorwerken aan verschillende zaken had ik nu eindelijk een weekend vrij. Om mijn hoofd leeg te maken en om samen met het hele gezin te genieten van het ontzettend mooie herfst weekend, maken we snel het huis schoon om daarna in het bos te lopen en het hoofd leeg te laten waaien. En omdat ik weet dat ik na een stevige wandeling geen zin meer heb om te koken maak ik van te voren een pan soep.

Het wordt een Hollandsche, wat heb ik nog in de koelkast/vriezer liggen wat ik op kan maken zodat ik daar weer ruimte creĆ«er, linzensoep. Heerlijk op een herfstdag.

Wat hebben we nodig voor 6 personen?

200 gram spekjes
500 gram gehakt voor gehakt balletjes
2 eetlepels sojasaus
knoflook poeder
1 beschuit
1 mergpijpje voor de bouillon (+ eventueel wat extra runvlees voor de bouillon)
3 kleuren paprika's, in kleine stukjes
200 gram rode linzen of 1 blik linzen
1 ui, in stukjes
1 prei, in halve ringen
2 pastinaken, in stukjes
4 wortels in kleine stukjes
1 blik gepelde tomaten of 3 verse.
1 bakje creme fraiche
2 teentjes knoflook
1 theelepel paprika poeder
zout, peper
2 liter groente of rundvlees bouillon
Harissa of ghost chili salsa voor een beetje pit


Doe de spekjes in een soeppan zonder bak product. Bak ze uit totdat ze nog wel zacht zijn, maar al wel bruin beginnen te worden. Voeg dan de ui, paprika's, prei, pastinaak, wortel, paprikapoeder, knoflook en een beetje zout en peper toe. Schep dit regelmatig om gedurende 10 minuten en laat de groenten een beetje zacht worden. Voeg de tomaten toe en de creme fraiche. Roer even goed door zodat de creme fraiche goed mengt met de groente. Voeg dan de bouillon toe. Roer even door. Voeg de linzen en het mergpijpje toe. Laat dit even pruttelen.

Doe het gehakt in een mengkom met wat zout, peper en knoflook poeder. Voeg ook een klein scheutje sojasaus of ketjap asin toe. Verkruimel de beschuit boven de kom. Meng het gehakt goed door. Dit gaat het beste met je handen. Maak hier kleine balletjes van, zo groot als een bikkel (knikker) en voeg deze toe aan de pan met soep.

Laat de soep zo'n 20 minuten pruttelen. Schep het overtollige schuim van de pan. Je kunt het ook laten zitten en de soep goed doorroeren.
Vis het mergpijpje eruit en gooi deze weg.

Serveer de soep in grote kommen met boeren brood of stokbrood. Voor de nodige scherpte voeg ik een eetlepel harissa of ghost chili salsa toe.

Enjoy!

Je kunt deze soep ook vegetarisch maken. Verdubbel dan de hoeveelheid groenten met kool en ui en maak de bouillon iets sterker. Ook kun je dan wat extra kruiden zoals rozemarijn of tijm toevoegen.

Wil je de soep nog iets dikker, voeg dan een aardappel toe in kleine blokjes.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten