donderdag 15 september 2011

Paddestoelen gehaktbrood met beukennootjes

Mijn smaakpapillen zijn de laatste tijd een beetje numb van al die chutneys die ik maak voor de markten. Zoveel dingen proeven en vaak zijn het hele uiteenlopende smaken, is funest voor een verfijnde smaak.

Totdat mijn betere helft dit brood ging maken. Ik had een heerlijke geroosterde paprika/tomaten soep gemaakt en mijn betere helft moest van mij de paddestoelen die we op de Grietmarkt hadden gekocht erbij bereiden. Ik liet me verrassen. Dit was het resultaat en ik ben laaiend enthousiast. Het is heerlijk!

Zelfs met de beukennootjes erboven op, die er eigenlijk niet bij hoorden. Onze achterburen hebben twee beukenbomen in de tuin en het hele weekend werden we in de tuin bekogeld door beukennootjes. We besloten om een stel te rapen en ze licht te roosteren. Het bleek nog lekker ook. Helemaal bovenop dit brood.

Goed.

Wat hebben we nodig voor ongeveer 4 personen?

500 gram gemengde paddestoelen (mag ook best aan de ruime kant zijn)
40 gram boter
1 kleine ui, gehakt
3 teentjes knoflook
3 sneetjes oud brood
1/8 liter melk
2 eieren
paneermeel
peper, zout
en eventueel beukennootjes of andere nootjes voor erop. Hoeft niet perse.

Snijd de paddestoelen in kleine stukjes en stoof ze samen met de ui in de boter totdat het vocht verdampt is.
Week de sneetjes brood in de melk. Knijp ze uit en voeg ze aan de paddestoelen toe.
Klop 1 ei los in de resterende melk en voeg het mengsel samen met zout en peper toe aan de paddestoelen. Roer goed door.
Als het mengsel te nat is, voeg dan paneermeel toe.
Doe het mengsel in een beboterde cakevorm en bak het gaar in de oven, ongeveer 40 minuten op 200 graden.

Lekker bij soep of bij groente. Helemaal in het herfst seizoen.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten