maandag 24 oktober 2011

Flat bread


Dear Mr. Oliver, Jamie,

I was already a big fan of your work and a follower of your projects in America and Brittain. But..

I would like to thank you for making my life a little bit easier. I can not count the hours I spent in the kitchen making the perfect naan bread and every time it ended in utter failure, until now. Your recipe for the easiest flat bread you ever made in the Dutch delicious magazine of November 2011 is indeed the easiest flat bread recipe I have ever seen, and finished with a thin layer of olive oil, coriander and garlic it makes a perfectly good Naan bread.

I am forever grateful.

Kindest regards,

Me.

Nou dat dus. Ik heb van die lijstjes waar op staat wat ik nog graag zou willen maken en naan brood stond boven aan mijn lijst. Wanneer ik ga zoeken op recepten voor Naan, dan moet het deeg altijd 4 uur rijzen of iets in die geest en mag het niet langer dan 3 minuten in de oven en dan haal ik geheid een vreseljk smakend klef brood uit de oven. Dit recept is echt heel makkelijk en het is heel lekker. Ik durf bijna te beweren dat het fool proof is, maar dat lijkt me niet verstandig om te zeggen.

Wat hebben we nodig?

500 gram zelfrijzend bakmeel + extra om te bestuiven
1 el zeezout
1 el bakpoeder
450 ml yoghurt
olijfolie
1 el verse koriander, fijngehakt
1 teentje knoflook fijngehakt

Doe het zelfrijzend bakmeel samen met het bakpoeder, zout en de yoghurt in een kom en kneed het deeg. Het blijft een beetje een plakkerig deeg, dus goed mengen met een pollepel kan ook heel goed.

Laat het deeg een half uurtje rusten op een warme plek.

Maak van het deeg een bol. Bestuif een snijplank of een werkblad ruim met bloem en rol het deeg door het bakmeel. Snij nu het deeg in 12 stukken en rol deze zeer dun uit. Blijf goed bestuiven met bakmeel, anders blijft je deeg plakken aan je deegroller of werkbank. Maak inkepingen in de uitgerolde deeglappen.

Verhit een grilpan op middelvuur. Leg de deeglap droog in de pan en laat het deeg rijzen in de pan. Keer het deeg om wanneer er mooie strepen op het brood staan.

Doe een scheutje olijfolie in een bakje samen met de fijngehakte knoflook en de koriander.

Leg het brood op een plank of bord wanneer het klaar is en smeer met een kwastje een dunne laag van het olijfolie mengsel over het brood.

Enjoy!

Lekker als vervanger van pita broodjes bij shoarma
lekker als brood bij een kop (pompoen)soep
Lekker bij de curry
ook lekker om gewoon te snoepen of te eten als gewoon brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten