maandag 27 september 2010

Herfst

De Echte lampion plant

Het is weer herfst. Schitterend hoe al die kleuren ontstaan in de tuin. Het helder groen heeft plaats gemaakt voor schitterend bruin, rood, geel, oranje, dat maakt iedere dag een kodak moment. Mijn camera maakt overuren.

Deze plant past helemaal bij het nieuwe seizoen. Niet alleen doet het me denken aan Halloween, maar ook aan stoofpotten met paddenstoelen en wild, maar ook aan stevige soepen en stamppotten.

Wikipedia zegt over deze plant:

De oranje lampionnen kunnen in droogboeketten worden gebruikt. Hiervoor worden de takken na de bloei geplukt en enkele weken ondersteboven gedroogd.

De rode vruchten van de tuinplant kunnen gegeten worden. Ze worden onder meer in marmelades, dranken, en desserts gebruikt. Ook gedompeld in vloeibare chocolade worden ze wel genuttigd. De smaak ligt tussen zoet en zoetzuur. Ze bevatten suikers, citroenzuur, vitamine c, ijzer en de kleurstof carotenoïde Tijdens het plukken moet men opletten dat de bessen niet in aanraking komen met de lampionnen. De bessen krijgen door deze aanraking een bittere smaak.

In de middeleeuwen werden de rijpe bessen samen met druiven geperst en gegist. De verkregen wijn werd gedronken als middel tegen jicht en blaas- en nieraandoeningen.

Op oude schilderijen wordt de plant vaak gebruikt om een herfst stemming te creëren.

Ik heb nog nooit geprobeerd om er jam van te maken, maar ik heb de bessen wel vaak gebruikt als decoratie bij desserts. Ik vind de plant heel mooi om te zien.

Door toeval heb ik een twee planten in de tuin. Ze groeien door de schutting van de buren in onze tuin en ik vind het fijn dat ze dat doen. Dan kan ik genieten van de mooie lampions.

Geniet en enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten