zaterdag 9 oktober 2010

Courgette Cake

Courgette cake.....
Ik was een beetje verbaasd dat dit gerecht een hoofdgerecht was. Hoe kunnen een paar stukken cake nou een hoofdmaaltijd vormen.

Toen ik het eenmaal op had, kon ik me er wel wat bij voorstellen, want het vult heel goed. En de volgende dag was het heel lekker als lunch met een plakje blauwe kaas en een plakje boeren belegen kaas.
Ook is de pruimen chutney is er lekker op, maar neemt wel grotendeels de smaak van de cake weg.

Toevallig had ik Hongaarse kip gemaakt (zie blog bericht 11 juni) en de courgette cake was ook net klaar. Mijn nieuwsgierigheid nam de overhand en ik deed een beetje saus op de cake. Het bleek een winnaar. Die avond hebben we de cake bij de Hongaarse kip gegeten.

Wat hebben we nodig?

1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, fijngesneden
100 ml zonnebloemolie of olijfolie. Plus extra voor het invetten.
3 eetlepels provinciaalse kruiden. (bij voorkeur vers gehakt)
4 eieren
75ml karnemelk
300 gram zelfrijzend bakmeel
250 gram courgette geraspt.

Verwarm de oven voor op 185 graden. Vet een cakevorm in en bestuif dun met bloem.

Bak 1 ui met 1 teen knoflook zachtjes in 1 el olie totdat de ui zacht is. Voeg de provinciaalse kruiden toe en bak nog 1 minuut.

Klop de eieren luchtig door. Roer de karnemelk erdoor samen met een kwart el zout. Spatel het bakmeel er luchtig door. Voeg 100 ml olie, de courgette en het ui mengsel en schep gelijkmatig om.

Doe het mengsel in het cakeblik en bak de cake in ongeveer 60 minuten goudbruin. De cake is gaar, wanneer je er een mes insteekt en deze komt er schoon uit.

De smaak van tomaat is heel geschikt bij dit gerecht. Je kunt de cake serveren met een tomaten chutney of tomaten salsa.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten