woensdag 21 december 2011

Pizza met Postelein en Tonijn

Zelfgemaakte pizza is heel lekker, maar je wilt niet altijd de standaard dingen op de pizza en ook weleens wat anders proberen.

Ik weet nog dat we op vakantie waren op Texel deze zomer en dat we bij een afhaal restaurant een lijst zagen met 60 verschillende soorten pizza's met de gekste ingrediƫnten. In principe zou je alles op een pizza kunnen doen, maar of het lekker is dat betwijfel ik.

Van mijn buren kreeg ik een zak met verse biologische postelein en meteen zag ik een pizza met postelein voor me.

Deze pizza ga ik zeker vaker maken.

Wat hebben we nodig?

Voor het deeg:
400 gr bloem
2 dl lauwe melk
1 zakje gist
1 tl zout
6 el olijfolie

Voor het beleg:

400 gram postelein
2 blikjes tonijn (msc)
100 gram ansjovis filet (1 klein blikje of potje)
500 gram gezeefde tomaten (of 5 rijpe tomaten)
2 tomaten, in kleine stukjes
2 sjalotjes, in halve ringen
75 gram belegen kaas, geraspt
1 eetlepel oregano
1 teentje knoflook
peper, zout
olijfolie

Begin met de pizzabodem, want deze moet rijzen.

Meng de melk (± 35°C) en gist en laat 10 minuten werken. Zeef de bloem in een kom. Maak een kuiltje in het midden en voeg het gistmengsel toe. Roer de melk door de bloem. Voeg zout en olijfolie toe. Kneed goed totdat een soepel deeg ontstaat (eventueel nog iets melk of bloem toevoegen).
Laat het deeg in een afgedekte kom op een warme plaats ongeveer 30 minuten tot een uur rijzen totdat het deeg verdubbeld is. Gebruik die tijd om beleg en tomatensaus voor te bereiden.

Doe een klein laagje water in een pan en laat de postelein hierin slinken net zoals spinazie.

Doe in een hoge pan een klein beetje olijfolie en fruit het sjalotje totdat de ringen glazig worden. Voeg de gezeefde tomaten en de verse tomaten toe samen met de ansjovis filets. Laat de ansjovis filets smelten in de tomaten saus. Voeg de oregano, knoflook en een beetje zout peper toe en laat de saus ongeveer een derde indikken.

Rol het deeg uit op een ovenplaat tot een grote vierkante lap. Doe hierover de tomatensaus. Verdeel de postelein over de pizza en verdeel de blikjes tonijn over de pizza. Doe een ruime laag kaas over de pizza.
Bak de pizza in de oven zo'n 40 minuten op 180 graden.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten