donderdag 29 december 2011

Belgische Kalkoen Stoof

The day after the day after.

Ik moet zeggen dat de kalkoen me nog niet tegenstaat, het is meer de citroen marinade die mijn neus steeds minder tolereert. Dus ik moest van mezelf iets gaan verzinnen waarmee ik die geur kon maskeren. Stoven in wijn en tomaat is dan een hele goede optie en aldus geschiede.

Op internet kwam ik een recept tegen met kalkoen en stoof en ik dacht dat recept hoef ik niet uit te printen, dat vergeet ik niet. Hoe moeilijk is het nou om 6 ingrediƫnten te onthouden. Uiteindelijk is het een stoofpot geworden die boven mijn verwachting uitsteeg, maar...eh van dat originele recept zijn eigenlijk alleen nog de ui, kalkoen en tomaat gebleven. De rest heb ik erbij verzonnen.

Wat hebben we nodig voor 2 personen?
300 gram kalkoenfilet in reepjes of stukjes
4 tomaten, ontveld en in kleine stukjes
1 ui, gesnipperd
2 teentjes knoflook
200 gram sperziebonen, voorgekookt
1/2 blikje tomaten puree
300 ml groentebouillon
half glas wijn
snufje kaneel
peper, zout
olijfolie om te bakken
eventueel bloem om te binden

Doe een scheutje olijfolie in een braadpan of hapjes pan. Fruit de ui met de knoflook goudbruin. Voeg de kalkoen toe en wok op middel hoog vuur.
Voeg kaneel, tomaten, zout en peper toe en laat de tomaten iets smelten. Een beetje structuur is nog wel lekker.

Voeg tomatenpuree, rode wijn en bouillon toe. Voeg de sperziebonen toe en laat het geheel zo'n 10 minuten stoven op laag vuur zonder deksel op de pan.

Wanneer het mengsel nog veel vocht heeft, kun je een klein beetje bloem toevoegen.

Lekker met pasta of met frietjes.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten