donderdag 5 januari 2012

Belgische Stamppot

Deze week heb ik mezelf de vraag gesteld; Wat maakt een gerecht Belgisch? Mijn vorige blog bericht was een Belgische kalkoen stoof. Dit recept is een Belgische stamppot. Maar wat betekent dat nou Belgische.....

Wanneer ik de vraag stel aan mijn sociale achterban is het antwoord vaak dat Belgisch koken is met bier, maar wanneer ik ga kijken naar deze recepten, wordt er geen bier gebruikt. Waarom heten ze dan wel Belgisch?

In een goed gesprek met mijn man kwamen we tot een soort van een conclusie dat Belgisch eten bourgondisch eten is. Daar kan ik wel mee leven, maar wat is dan het bourgondische?

Bourgondisch eten is lekker en vol. Veel volvet vlees, niet dat magere wat we hier in Nederland graag zien, maar heerlijk puur vol eten. Dat lijkt me best een goede omschrijving van wat het Belgische is.
Geheid zijn er veel deskundigen of experts die dit niet met me eens zijn, maar voorlopig is dit mijn waarheid:

Belgisch = bourgondisch = heerlijk puur vol eten

Lijkt me geen slecht compliment.

Deze stamppot is heel gevarieerd. Het is een aangevulde hutspot en wordt nog geserveerd met blokjes appels, blokjes kaas, jus en lekkere rookworst of paardenworst.

Wat hebben we nodig voor 4 personen?

1kg aardappels
350 gram wortels, in kleine stukjes
350 gram uien, in kleine ringen
halve krop spitskool, in kleine stukjes gesneden
25 gram boter
nootmuskaat
peper, zout
scheutje melk
250 gram spekjes
1 grove rookworst
2 appels, in blokjes
100 gram kaas, in blokjes
jus voor erbij

Gebruik een hoge ruime pan. Alle groente en de aardappels moeten in deze pan. Kook de aardappels en de groente in ruim water met een klein beetje zout. Wanneer het water kookt, kan de rookworst in de verpakking in de pan gelegd worden. Zo wordt deze ook gaar.

Bak de spekjes uit in een koekenpan zonder extra boter of olie. Er komt ruim voldoende vet uit om de spekjes uit te bakken.

Giet de groente en de aardappels af wanneer de aardappels gaar zijn.
Voeg de boter, klein scheutje melk, nootmuskaat, peper en zout. Stamp alles grof totdat het een mooie stamppot is. Het is lekkerder wanneer er nog stukjes inzitten zodat je de ingrediƫnten nog los van elkaar kunt proeven en niet alles een blend wordt van smaken.

Voeg de spekjes toe wanneer ze uitgebakken zijn. Gooi het spekvocht weg. Meng goed met de stamppot.

Je kunt de rookworst in halve plakjes snijden toevoegen aan de jus. of je kunt de worst er apart bij geven.

Serveer met de kaas en appel.

Enjoy!

Variatie:

in plaats van rookworst kun je ook paardenworst of een saucijs nemen en deze opbakken. Voeg dan aan de jus een beetje Belgisch bier toe en een half blikje bosvruchten. Je kunt dan de appel en de kaas weglaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten