donderdag 19 januari 2012

Salade met gerookte kip, avocado en cranberry's

Ik vind het jammer dat ik eigenlijk alleen maar cranberry's eet wanneer het kerst is of wanneer ik camembert eet en dit is dan altijd in compote vorm.

Bij de groothandel had ik gedroogde cranberry's gekocht. Ik weet eigenlijk niet waarom. Waarschijnlijk omdat ik een jam of zo wilde maken met cranberry's.

Cranberry's zijn erg gezond. Mijn zoektocht naar de gezonde eigenschappen leid me naar wikipedia, waar ik altijd als eerste ga zoeken, hier staat vermeld dat cranberry's goed zijn tegen maagzweren en dat het tandplaque tegen helpt gaan. Ook is het goed voor je blaas en zou het helpen bij blaasontsteking.

Uiteraard zijn "The Cranberries" ook een Ierse rockband die veel succes hadden in de jaren '90. Misschien komt het hierdoor dat ik vaak het nummer "Zombie" zing wanneer ik iets met cranberry's aan het doen ben. Ik vraag me weleens af hoe je erop komt om je band te vernoemen naar een bes. Ik stel me zo voor dat de band in de kroeg zit en dat een van de bandleden een handjevol gedroogde cranberry's aan het eten is, of misschien wat cranberry compote bij een turkey dinner en een verhaal begint over het wonderlijke van deze bes. Waarop een ander bandlid zegt "Ik weet het! We noemen onze band The Cranberries!"
Waarschijnlijk was dit na een aantal pinten bier, nuchter kan ik me dit lastig voorstellen.
Ja ja, ik zal het echte verhaal weleens lezen, maar ik vind het leuker om me dit voor te stellen.

Deze salade is erg gezond. De avocado bevat veel vet en is niet goed voor mensen op dieet, maar de avocado kun je vervangen door bijvoorbeeld boontjes. Avocado is lastig te vervangen, want de unieke smaak is niet terug te vinden in veel vruchten, maar in dit recept passen peultjes, boontjes of sugarsnaps goed in het recept. Het is niet hetzelfde als avocado, maar wel lekker.

Wat hebben we nodig?

500 gram spinazie
200 gram gerookte kip in blokjes
1 avocado in stukjes of reepjes
handjevol gedroogde cranberry's
3 eetlepels yoghurt
1 eetlepel mayonaise
drupje water

Was de spinazie en scheur de blaadjes in kleinere stukjes in een grote salade kom. Voeg de kip, avocado en cranberry's toe. Hussel de ingrediƫnten door elkaar. Doe de yoghurt, mayonaise en een klein drupje water in een bakje en roer los met een vork.
Voeg de dressing toe aan de salade en hussel door elkaar.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten