woensdag 11 januari 2012

Sardine met Ras el Hanout

Sardines zijn niet helemaal verantwoord om te eten, maar zolang je het niet te vaak doet en altijd degene met MSC keurmerk neemt is het prima. Volgens goede viswijzer is de visstand van de sardine gegroeid, maar dat betekent niet dat we maar massaal op de sardine moeten gaan vissen.
Tegenwoordig is het lastig om vis te vinden die je goed kunt eten, want zodra er groen licht wordt gegeven voor een vissoort waarvan de visstand weer een beetje groeit, gaan we daar massaal op vissen en krijgen ze binnen een paar jaar weer een categorie rood.

Neem nou de paling. De vissoort staat op de rode lijst van bedreigde diersoorten, we weten nog steeds niet hoe we de paling kunnen kweken en tot die tijd wordt er (nog steeds) massaal op gevist. Ik ben geboren in een vissersdorp waar de paling heel belangrijk is en waar ieder jaar een speciale dag aan deze vis gewijd is, dus ik snap best dat het lastig is om deze vis niet meer te eten, helemaal wanneer het in de cultuur ingeburgerd is dat het eten van paling een delicatesse is.

Ik weet ook dat er mensen zijn die beweren dat duurzame paling bestaat, maar dit geloof ik niet. Helemaal niet wanneer dit betekent dat je om de paling duurzaam te maken de paling moet kopen en er een percentage van dat geld ervoor zorgt dat de palingstand weer op peil komt. Dit is toch gek? Ik ga toch ook geen blauwvin tonijn kopen om het dier te beschermen.

Zelfs het kweken van paling kan niet zonder jonge glasaaltjes en palingen planten zich alleen maar voort op 1 plek in de wereld. Waarom kunnen we deze vis niet een aantal jaar met rust laten, zodat de soort kan aansterken? Er is nog maar 1% over van de hoeveelheid paling die er in de jaren '80 waren. Paling is ontzettend goed te vervangen door makreel en ook door sommige haring. Mensen, het is niet nodig om ze uit te laten sterven. Gewoon voorlopig niet eten. Je mist er niets aan.

Toch is er geen reden tot pessimisme. Er zijn nog steeds lekkere vissoorten die je kunt eten.
Zelf ben ik absoluut geen zalmliefhebber. Ik weet niet wat het is. Ik vind het gewoon niet lekker. Je kunt me er niet gelukkig mee maken. Goede tonijn daarentegen, eet ik graag. Makreel is ook heerlijk. Helemaal op een zomerdag in een maaltijdsalade, of over een pizza met postelein. Kun je me heel gelukkig mee maken. Ook zijn er nog genoeg vissen die heel erg lekker zijn, maar waarschijnlijk niet sexy genoeg zijn om te gebruiken, neem nou sprot. Is enorm culinair ondergewaardeerd, maar ontzettend lekker en er is genoeg van. Net zoals haring, dat kun je ook anders bereiden dan als Hollandse nieuwe.

Kijk voor meer informatie over welke vis je wel en niet kunt eten op www.goedevis.nl

Wanneer ik aan sardines denk, dan krijg ik meteen mediterraanse associaties. Ik denk dan aan kleine vissersbootjes die uitvaren in de felle zon om tegen zonsondergang de buit te legen op de plaatselijke markt waar de vissen meteen vers uit zee verkocht worden en waar een grote soepketel staat te pruttelen met soep voor de hongerige vissers en wie nog meer wil aanschuiven, want eten doe je samen met een goed glas wijn en de ondergaande zon.

Heerlijk! Ik associeer eten vaak met mooie plaatjes.

Wanneer je gaat zoeken op internet naar informatie over sardines, dan zie je vaak foto's van enorme hoeveelheden sardines. Mooie scholen die als een eenheid door het water trekken. Heel bijzonder.

Wat hebben we nodig voor dit sardine gerecht?

500 gram sardines vers of uit blik (msc)
1 aubergine, in plakjes
1 ui, in ringen
1 courgette in plakjes
1 blik gepelde tomaten
3 eetlepels ras el hanout
2 teentjes knoflook, geperst of fijngesneden
peper, zout
olijfolie

Doe de plakjes aubergine in een vergiet en bestrooi ruim met zout. Laat dit een halfuurtje staan zodat het vocht eruit kan lekken.
Fruit de ui in de pan met een beetje olijfolie. Voeg de knoflook en de ras el hanout toe. Roerbak de courgette en de aubergine samen met de ui zo'n 10 minuten en voeg dan de gepelde tomaten toe. Meng alles goed door elkaar en laat het geheel nog zo'n 5 minuten pruttelen.

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Doe het courgette en aubergine mengsel in een ovenschaal en leg hier de sardines op en doe het gerecht een half uur in de oven.

Serveer als bijgerecht of lunchgerecht. Heerlijk met vers gebakken brood, pasta of rijst. De ras el hanout zorgt voor een heerlijke oosterse geur in het gerecht.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten