zondag 15 januari 2012

Bescheidenheids soepje

Een keer per jaar, meestal, soms vaker, eet ik een week lang alleen maar groente en fruit. Helemaal in de januari maand na al het lekkers van kerst en oud en nieuw is het goed om weer even terug te gaan naar de basis. Even het luie zweet eruit werken en terug naar de basis smaken van groente en fruit. Na zo'n week kun je smaken weer waarderen. Je smaakpapillen worden weer geprikkeld en je energie gaat omhoog, ondanks dat je weinig eet.

Nu vind ik groente heel lekker, dus dat maakt het voor mij minder erg en mag ik mezelf verwennen met lekkere asperges en luxe groente die ik niet snel zal kopen, normaal gesproken.

Na dit weekje voeg is steeds weer iets toe aan mijn menu en hoop ik meestal bij week twee of drie toch wel wat positiefs te merken in mijn energie.

Al jaren kwakkel ik met mijn gezondheid en gewicht. Veel dingen heb ik al geprobeerd en vaak kan ik de discipline van het dieet volhouden, maar wanneer ik weer mag toegeven en meer mag eten, dan gaat het mis. Ik ben zo iemand die niet snel voelt wanneer ze vol zit en dan is het al te laat. Mijn betere helft is daar echt veel beter in. Die eet wat ie nodig heeft en meer niet. Zo knap!

Vandaag is weer zo'n dag dat ik begin met groente en fruit op wat de Britse psycholoog Cliff Arnall heeft bestempeld als Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Lijkt me een ontzettend mooie dag om te beginnen.

Om mij hierbij te helpen heb ik 10 regels op papier gezet, waar ik me altijd aan houd in deze weken:

1. Eet meerdere keren per dag kleine beetjes in plaats van drie keer per dag een grote maaltijd.
2. Alles is te vervangen voor een lichter product. Feta kaas kun je bijvoorbeeld heel goed vervangen door 30+ geitenkaas. Het smaakt niet altijd net zo lekker, maar vaak merk je het niet eens.
3. Probeer je ritme om te draaien. Eet in de ochtend meer dan in de avond. Je verbruikt op de dag meer calorieën dan in de avond.
4. Wanneer je iets echt wilt hebben, neem het dan gewoon. Wanneer je het kunt vervangen door iets anders is dat mooi meegenomen, maar de schade is groter wanneer je je lichaam iets ontzegt waar het op dat moment om vraagt.
5. Denk niet in termen wat je niet mag, maar focus op de dingen die je wel mag. Wanneer je gaat denken aan alles wat je niet mag demotiveert dit en wil je dat juist hebben. Wanneer je denkt alle dingen die je lekker vind die je wel mag motiveert dit enorm.
6. Trakteer jezelf op lekkere dingen. Wanneer je normaal nooit die lekkere groene asperges neemt omdat ze te duur zijn, neem ze dan nu wel in plaats van vlees bijvoorbeeld.
7. Veel soep eten helpt bij een vol gevoel en veel soepen zijn ook makkelijk koud te eten. Zelfgemaakte soepen bevatten niet veel calorieën (omdat je dat zelf kunt regelen)
8. Bedenk dat suiker iets heel anders is dan vet. Suiker zorgt niet zozeer voor het dik maken. Maar teveel suiker is vergif voor je lichaam. Een boterham met chocopasta is 10 keer erger dan een boterham met stroop.
9. Bewegen is goed. Heel goed zelfs, maar bedenk wel dat wanneer je meer gaat sporten, je ook meer spiermassa opbouwt en dat dit een vertekend beeld kan geven op de weegschaal. Ook krijg je van meer sporten meer trek. Houd hier rekening mee.
10. Het belangrijkste is dat je je er goed bij voelt! Voelt het niet goed of ben je duizelig, misselijk, slapjes, pas dan je strategie aan.

Zelf noem ik het ook geen afvallen, maar fit worden. Psychologisch werkt dat voor mij het beste.

Dit soepje heb ik van een van mijn vele diëten overgehouden. Je kunt er eindeloos mee variëren. Dit soepje is gemaakt van alleen maar groente en water. Het zorgt voor een goede vocht doorstroming en volgens het dieet wat hierbij hoort breekt deze combinatie van groente vetten af. Dat laatste daar durf ik geen wetenschappelijk oordeel over te vellen, maar als het zo is, dan is het toch mooi meegenomen. Ik heb wel veel troostmomenten gehad met dit soepje.

Wat hebben we nodig?

6 uien
3 tomaten
2 paprika's
6 stengels bleekselderij
1 bos selderij
1 witte kool
1 venkel
evt. tauge
kruiden zoals peper, oregano, tijm, basilicum, laurierblad. Geen zout!

Snijd de groente fijn en kook deze in ruim water. Laat de soep een uur rustig koken. Breng op smaak met de kruiden.

Ik houd zelf niet van venkel, dus die laat ik er altijd uit.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten