dinsdag 17 januari 2012

Hurmie's Jambalaya

Sodeknetter! Ok! Ik ga bij deze toch echt toegeven dat ik nog best wel een watje ben met scherp eten! Ik dacht dat ik toch heel erg op de goede weg was, maar niets blijkt minder waar. Misschien komt het omdat ik al het andere eten met mijn eigen adjuma salsa pittig maakte en dit gerecht met het pure spul, de rode peper. Ook omdat het zo leuk staat al die peper ringetjes.

In een jambalaya moet wel een rode peper, want het gerecht moet wel een bite hebben. Voor de meisjes heb ik de jambalaya naturel gehouden en er ook nog geen garnalen in gedaan en dan vraag ik altijd aan manlief of hij de pepers even voor me fijn snijdt. Ik zei nog zo, doe er maar eentje. Nee, twee kon ik ondertussen ook wel hebben. Ik heb het geweten. Ik heb mijn bord uiteindelijk wel leeg gegeten, maar wel met twee grote glazen water ernaast.
Nu het branden op mijn tong en op mijn lippen weg is valt het ook allemaal wel weer mee en vond ik het stiekem best lekker.
Ik moet ook wel leren om pittig te eten, want daar wordt je happy van zeggen ze e er zijn hele leuke leerzame sites op internet over pepers en pittigheid. Een daarvan vond ik erg leuk:

What makes the hottest chillies?
http://www.cosmosmagazine.com/news/5114/how-some-chillies-turn-heat

De werkzame stof in pepers die de pittige sensatie geven heten capsaïcine. Het laat het lichaam geloven dat het een pijn sensatie beleeft en laat endorfine vrij.

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Capsa%C3%AFcine

Endorfine zorgt voor pijn verlichting en kan euforische ervaringen geven net zoals sommige drugs.

Andere interessante voorbeelden waarbij endorfines wordt vrijgelaten:

1. Veel sporten. Door je lichaam onder hoge fysieke inspanning over een grens te laten gaan laat het endorfines vrijkomen.
2. Luisteren naar klassieke muziek en instrumentale partijen. Dertig minuten luisteren naar deze muziek schijnt hetzelfde effect te hebben als Valium.
3. pittig eten. Omdat het lichaam denkt dat het pijn heeft en dus pijnbestrijding nodig heeft.
4. Enige tijd in de zon zitten. Te lang in de zon zitten kan ook het vrijlaten van endorfines veroorzaken.
5. Een gezond seksleven. Intensief plezier kan verward worden door intensieve pijn.
6. Lachen en huilen. Onderzoekers hebben onderzocht dat mensen die hevige pijnen ondervinden en die voor het slapen 10 minuten hard lachen, zo'n twee uur zonder pijn kunnen slapen.
7. Eet iets zoets of iets van chocolade. Deze zaken stimuleren de paden naar plezier in je brein en laten zo endorfines vrijkomen.

Bron: http://www.ehow.com/how_2063616_release-endorphins.html

Maar wat hebben we nou nodig voor deze jambalaya?

150 gram kipfilet in blokjes
150 gram chorizo in blokjes
150 gram roze garnalen
1 ui in halve ringen
1 paprika in stukjes
100 gram doperwten
100 gram spinazie iets fijngesneden
100 gram rijst (ongeveer. Ik doe meestal iets meer)
2 teentjes knoflook in stukjes of uitgeperst
2 eetlepels koenjit (kurkuma)
1 of 2 rode pepers in ringetjes
100 ml bouillon (groente of kip)
olijfolie om in te bakken
Zout en peper
peterselie om te garneren. Ongeveer 1 eetlepel vers gehakt.

Doe een scheutje olijfolie in de pan en bak de kipfilet rondom bruin. Voeg chorizo, garnalen, knoflook en ui toe en laat nog even bakken.

Kook ondertussen de rijst in ruim water. Zelf voeg ik altijd een bouillon blokje toe aan het water.

Wanneer de kip redelijk gaar lijkt, voeg dan de rauwe spinazie, de paprika en de doperwten toe. Laat het geheel zo'n 10 minuten pruttelen zodat de spinazie kan slinken.

Wanneer de rijst klaar is kan deze afgegoten worden en toegevoegd aan het kip mengsel. Voeg de koenjit toe en laat het mengsel even pruttelen.

Omdat ik twee kinderen heb die echt geen rode peper eten, doe ik die er later aan tafel bij. Of ik schep voor de meiden op en zet het vuur nog even hoog met de pepers erbij.

Garneer met peterselie.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten