zaterdag 9 april 2011

Rabarber Chutney

Rabarber, rabarber, rabarber, mijn betere helft wordt er gek van. Ik heb me ook een beetje laten gaan dit jaar. Naast de rabarber aardbeien crumble, rabarber compote, rabarber likeur, heb ik nu ook twee soorten rabarber chutney gemaakt. Eentje moet nog 3 maanden intrekken en de andere staat op de foto.
Hij is erg lekker, al zeg ik het zelf. Ik heb hem al geproefd op een boterham met kaas, bij vlees en op een broodje met ei. Uiteraard is hij ook lekker met een paar papadums bij de Indiase maaltijd. Hij is dus nu al tot veelzijdig bijgerecht verklaard.

Wat hebben we nodig voor ongeveer 3 potten?

500 gram rabarber, kleine stukjes
1 moesappel, kleine stukjes
3 uien, gesnipperd
verse gember, stukje ongeveer 5 cm fijngesneden
handjevol rozijnen
200 gram basterdsuiker
2 dl rode wijn azijn
1 theelepel kaneel
4 kruidnagels fijngemaakt
1/2 theelepel nootmuskaat
versgemalen peper
theelepel zout

Doe alles in een hoge pan en laat het zo'n 20 minuten koken. Roer onderwijl goed door, zodat de appel en de rabarber oplossen.

Spoel 3 jampotten met kokend water. Doe de chutney warm in de potten, deksel erop. Zet de potten op de deksel om af te koelen.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten