zaterdag 14 mei 2011

eat less, move more (II)

Deel twee van mijn fitheids regime.

Afvallen is een mindset.

Ik weet dat veel mensen er anders over denken, maar dit is mijn waarheid. Vanaf zeer jonge leeftijd wist ik al dat ik altijd een probleem met mijn gewicht zou houden, dus weet ik al vele jaren hoe het voelt om te moeten lijnen, afvallen, diëten, op mijn lijn letten, afslanken. Ik ga het niet meer zo noemen, vanaf nu heet het fit worden. Het heet geen diëten meer, maar het is mijn fitheid regime, dat klinkt een stuk positiever dan afvallen.

Het is ook anders dan andere keren. Toegegeven, toen had ik geen sportschool 10 meter van mijn bureau en collega's die me aanmoedigen om te bewegen, maar ik voel me goed, fitter. Het sporten is geen moetje meer. Ik heb niet meer het gevoel dat ik naar de sportschool ga om als een hamster een half uur op een tredmill te staan en dat bewegen te noemen. Helemaal toen ik van de week mijn studenten tegenkwam in de sportschool en ik allemaal complimenten kreeg, was ik enorm trots. Op mezelf en ook op mijn studenten.

Met eten viel het ook enorm mee. Ik ben gestopt met nadenken over wat ik allemaal niet mag, maar daarentegen ben ik gaan opsommen wat ik allemaal wel mag. Ik kocht niet meer de minder lekkere zongedroogde tomaatjes uit een pot, maar die lekkere verse die net iets lekkerder zijn, maar wel iets duurder. Ik mocht mezelf trakteren op lekkere groene asperges die ik normaal te duur vind. Of zoals hierboven op de foto. Heerlijke wilde tomaatjes. Ik moest er even voor omrijden, maar dat is het meer dan waard.

Na twee weken alleen maar groente en fruit heb ik twee weken geleden weer voorzichtig granen en dierlijke producten toegevoegd. Nog steeds let ik flink op wat ik eet en sport ik 5 dagen in de week.

Nu vier weken verder ben ik 5 kg afgevallen. Het was even rekenen, omdat spiermassa zwaarder is dan vetmassa. Ik schrok daarom ook enorm toen ik twee weken geleden op de weegschaal stond en ik zelfs een kilo aangekomen was, maar toen besefte ik me dat ik enorm veel gesport had en dat het waarschijnlijk daardoor kwam. Hierna had ik wel even een dipje. Ik heb toen ook gezondigd en een glas wijn gedronken, maar daarna was ik de frustratie kwijt en kon ik weer verder. Ik mag ook best zondigen af en toe, maar dat moet wel een uitzondering blijven.

Ik hou het absoluut nog even vol. Er moet nog veel meer af en ik ga met veel plezier door.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten