zondag 22 mei 2011

Wellness en food

Ik hou van de geneugten des levens. Ik hou van "mij" tijd en het in balans zijn van lichaam en geest. Vaak doe ik dit op een plek op de Veluwe, waar ik ook vandaan kom. Een aantal keer per jaar gaan we naar de Zwaluwhoeve in Hierden.

Dit doe ik nu al zo'n 8 jaar en ik begin me nu een beetje zorgen te maken over het wellness gedeelte. Ik kom er graag. Ik ken de sauna's en heb mijn favorieten, doe meestal hetzelfde rondje, maar dat is niet erg. Soms wissel ik het een beetje af en doe ik een yoga lesje erbij of een beauty behandeling, maar meestal is het hetzelfde.

In de eerste jaren dat we gingen was er niets aan de hand. Sauna's waren heerlijk en zelfs het eten was er goed. In die tijd boekte we minimaal zo'n twee keer per jaar een arrangement inclusief een lunch, of een avondmaaltijd. Vaak is dit in de vorm van een buffet. Niets mis met een buffet. Ik snap waarom de Zwaluwhoeve hiervoor gekozen heeft, maar het kan veel beter. De keren dat ik er gegeten heb, was het eten niet volgens de standaard die ik zou verwachten van een wellness plek als de Zwaluwhoeve.

Vaak heb ik gesprekken gehad met de staf over het eten. Op de vraag waarom het eten zo smakeloos was, werd geantwoord dat het ook niet makkelijk is om voor zoveel mensen te koken. Dit antwoord past niet helemaal bij mijn ervaringen, maar goed. Het is ook niet makkelijk. Zelf heb ik veel buffetten gedaan in mijn horeca tijd en het kan echt veel beter.

Het hoogtepunt werd bereikt toen ik zo'n drie weken geleden een dagje met manlief naar de sauna ging. Ik was nog bezig met mijn groente en fruit regime, maar ik vond dat ik mezelf een keer extra mocht verwennen met een lekkere salade met geitenkaas. Op de kaart zag het er best lekker uit met lauwwarme geitenkaas, zongedroogde tomaatjes, pijnboompitten. Normaal neem ik een tosti bij de Zwaluwhoeve, want daarvan weet ik dat ie goed is, maar ik at geen brood en al helemaal geen 48+ kaas. Trouwens, hier zou ik ook liever zien dat er een zelfgemaakte tomaten chutney bij zit dan de chili saus die er nu bij zit.

Toen ik de salade kreeg was ik een beetje teleurgesteld. Een grote berg ijsbergsla ruim overgoten met een dressing op azijn basis, waarvan ik niet geloof dat ie zelf gemaakt kan zijn. Ik heb twee zongedroogde tomaatjes geteld en de pijnboompitjes waren erg onder vertegenwoordigd. De honing dressing viel helemaal weg door de azijn dressing, die ik een uur later nog proefde en waar ik heel veel water voor nodig had om het weg te krijgen.

Eens maar nooit weer, dacht ik toen. Helemaal toen ik op de bon zag dat ik er 15 euro (!) voor moest betalen. Die prijs is echt belachelijk voor die salade.

Ik vind dit jammer.

Het kan zo anders. Onder wellness wordt niet alleen verstaan dat er sauna's zijn en dat er drankjes en voedsel is. In mijn ogen, heeft een wellness resort een voortrekkers rol wat betreft gezond eten. Vers, duurzaam, gezond, moet hoog in het vaandel staan. Geen buffet waarbij de focus is gelegd op kwantiteit en niet op kwaliteit.

Er zijn genoeg mogelijkheden. Mensen gaan uit eten omdat ze eten krijgen dat ze thuis niet eten. Nou ben ik wel een heel kieskeurig persoon en is de gemiddelde mens gewend aan de bekende pakjes, zakjes en sausjes, maar vers is toch niet teveel gevraagd.
Ik ga nog steeds graag naar de zwaluwhoeve, maar ik zal er voorlopig echt geen maaltijd meer eten. Ik hoop in de toekomst dat het verbetert en dat mijn wellness ervaring nog beter wordt.

Op de foto staat een salade die ik in de zomer vaak maak (blog vorig jaar juni). Deze salade zou ik gemaakt hebben in plaats van die salade die ik gekregen heb.

Wat hebben we nodig?

400 gram gemengde kruidige sla (bijvoorbeeld rucola, eikenblad, spinazie, veldsla, enz)
8 zongedroogde tomaten in kleine stukjes
2 sjalotjes, waarvan 1 heel fijn gesneden en 1 in ringen
halve rode ui in ringen
handvol cherry tomaatjes
100 gram olijven (bijvoorkeur zo naturel mogelijk, maar wel vers)
140 gram zachte geitenkaas (chevre)
handvol pijnboompitten
1 teentje knoflook
goede olijfolie
2 eetlepels pesto

Doe de pesto in een kom. Voeg hier het fijngesneden sjalotje aan toe. Voeg hier de zongedroogde tomaten, een beetje olijfolie, en het teentje knoflook aan toe. Roer dit even goed door totdat alles goed met elkaar vermengt is.
Rooster de pijnboompitten goudbruin. Halveer de cherry tomaatjes. halveer de olijven, en snijd de chevre in kleine blokjes.
Was de sla en verdeel dit over de borden. Verdeel hier de cherry tomaatjes, de olijven, de rode ui, en het sjalotje in halve ringen over. Brokkel de chevre over de sla. Verdeel het pesto mengsel over de borden en voeg eventueel naar smaak nog wat olijfolie toe. Strooi de pijnboompitten hierover.

Je zou de pesto dressing kunnen vervangen door een honing dressing.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten