zaterdag 24 juli 2010

chili chutney

Vorig jaar had ik een rode peper plant gekocht. Ik had niet verwacht dat de plant daadwerkelijk zou aanslaan, maar er kwamen meer pepers aan dan ik in mijn eten kon verwerken. Zelf ben ik niet zo'n held met heet eten. Ik ben aan het oefenen om daar verandering in te brengen. Een chicken vindaloo ligt nog ver buiten mijn bereik, maar goed Indiaas eten gaat steeds beter.

Mijn man daarentegen houdt van pittig eten en maakt graag zijn eigen sambal. Door de uien is dit recept niet echt een sambal. Basis sambal wordt gemaakt met alleen maar pepers, tomaten, en suiker. Hierna kun je variƫren met allerlei smaken.

tip: Doe de chutney of sambal in kleine potjes, want de sambal is maar beperkt houdbaar. In de koelkast is het in een grote pot maar anderhalve week houdbaar.

Wat hebben we nodig?

De verhouding is 1 staat tot 2. Neem je 8 pepers, dan neem je 4 tomaten.

Het staat eigenlijk al op het plaatje wat we nodig hebben.

8 pepers (bij voorkeur madame Jeanette's ook bekend als ghost chili)
4 rode uien
4 tomaten
4 tenen knoflook
4 kleine paprika's of 2 grote
4 eetlepels suiker
scheutje olijfolie

Doe een scheutje olijfolie in een pan. Bij voorkeur, als het past, een steelpannetje. Snijd de uien in halve ringen en doe ze in de pan. Laat ze glazig worden. Voeg de knoflook toe.
Snijd de paprika's in korte reepjes en voeg ze toe aan de pan. Verwijder de zaadlijsten uit de tomaten en snijd ze in kwarten. Voeg ze toe aan de pan. Haal de zaadjes uit de pepers en snijd ze in ringen. Maak de pepers fijn in de vijzel en voeg ze daarna toe aan de pan. Heb je geen vijzel, snijd dan de pepers in ringetjes en doe ze in de pan. Even doorroeren en hierna de suiker toevoegen.

Laat het geheel zo'n kwartier pruttelen terwijl je het regelmatig omschept.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten