dinsdag 3 augustus 2010

Hartige taart met gehakt, courgette en geitenkaas

Courgette's the word.

Het is weer tijd voor courgette. En niet alleen mijn eigen plant die laat op gang komt dit jaar, maar ook bij andere mensen.

Van alle kanten komen courgettes in mijn keuken terecht. Zo ook deze op de foto. Het is een joekel en meestal hebben ze minder smaak wanneer ze zo groot zijn. Je kunt hem dan maar het beste als vulling ergens in doen. Bijvoorbeeld in brood of taart. Ook in de soep is hij dan best te doen. Of vullen met gehakt kan ook prima.

Ja, een courgette plant is leuk in de tuin, maar je moet wel heel creatief worden met deze groente.

Even om aan te geven hoe groot hij is, heb ik mijn grootste mes er op gelegd. Ik heb de courgette niet gemeten, maar ik denk dat ie recht zo'n 60 cm is.

Vandaag staat op het menu hartige taart met courgette en geitenkaas.

Wat hebben we nodig?

250 gram gehakt
1 ui
2 gemiddeld grote courgettes
100 gram zachte geitenkaas (chevre)
100 gram belegen kaas
6 plakken bladerdeeg
3 eieren
1 teentje knoflook
boter om in te vetten
zout
nootmuskaat
peper

Bak het gehakt in een braadpan zonder boter in de pan toe te voegen. Voeg hier de ui in halve ringen aan toe. Bak het rul. Voeg zout, nootmuskaat, teentje knoflook, en peper toe. Laat het vocht zoveel mogelijk verdampen.

Vet een lage ovenschaal in met boter. Bekleed met de bladerdeeg, tot ongeveer een cm onder de rand. Plak de lappen deeg goed aan elkaar.

Doe eerst de belegen kaas in de ovenschaal op de bodem en leg hierover het gehakt. Leg daarover een laag courgette in hele dunne plakken gesneden. Verkruimel hierover de zachte geitenkaas en vervolg met een laag courgette plakjes.

Klop de eieren in een bak. Doe hierin nog een beetje peper en zout. Giet dit mengsel over de taart.

Verwarm de oven voor op 200 graden en bak de taart in 30 minuten totdat de randen van het bladerdeeg bruin kleuren.

De taart is zowel warm als koud zeer appetijtelijk.

Enjoy!

2 opmerkingen:

  1. Ik heb deze taart gemaakt en vond hem echt superlekker. Zo lekker dat hij een plekje op mijn blog heeft gekregen. Hoop dat je dat ok vindt. http://duizenden1dag.blogspot.nl/2013/02/hartige-taart-met-gehakt-courgette-en.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Martine, Ik heb je blog gezien en ik vond het ontzettend leuk!

    BeantwoordenVerwijderen