zondag 29 augustus 2010

pruimen chutney

Het is weer pruimentijd. En voor mij dan tijd om pruimen chutney te maken.

Pruimen chutney is heerlijk op een boterham met geitenkaas of een broodje gezond. Maar ook bij de Indiase maaltijd als dipsaus voor papadums of bij de chippies. Legio mogelijkheden.

Ik heb me dit jaar niet geheel aan het recept gehouden. Toen ik de chutney ging maken, bleek ik geen kilo, maar 2 kg pruimen te hebben gekregen en alles moest dus verdubbeld worden. Hierdoor kwam ik ook wijnazijn te kort en heb ik dit aangevuld met balsamico en natuurazijn (kwam ik ook weer eens van de restjes af). De chutney smaakt verder heerlijk.

Wat hebben we nodig:

1 kg stevige pruimen
1 kg moesappels
0,5 kg rode uien
2 knoflookteentjes
stuk verse gember (ongeveer 5 cm)
1 eetlepel mosterdzaad
0,5 liter rode wijn azijn
0,5 kg lichtbruine basterdsuiker

Ontpit de pruimen. Snijd de appels zeer klein. Snijd de uien in halve ringen. Hak de gember fijn. Doe alles in een pan en laat het zachtjes pruttelen totdat de appels en de pruimen tot moes gekookt zijn.

Doe de chutney in schone potten.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten