maandag 9 augustus 2010

All things cider


even een onderzoekje tussendoor

Cider:


Ik ben een groot liefhebber van cider, maar...ik ben wel kritisch en misschien zelfs een beetje kieskeurig. Mijn favoriete merk, Bulmers, is niet te krijgen in Nederland, behalve in Ierse pubs, maar het smaakt nergens beter dan in Ierland.

Of kan ik toch genieten van een goed glas cider in Nederland?
Wat is the next best thing to Bulmers?

Strongbow:
Is de meest gedronken cider ter wereld en De cider wordt gemaakt in Hereford door het bedrijf Bulmers, dat sinds 2003 in handen is van Scottish & Newcastle. De tak die verantwoordelijk is voor het maken van Strongbow is in handen van Heineken.
Zo zie je maar weer, de wereld is kleiner dan ik dacht.

Ik was erg blij toen Strongbow Gold in de schappen lag van mijn groot grossier. Het smaakt een beetje bitter en is veel zoeter vergeleken met Bulmers. De kleur is ook anders dan de Strongbow die je in Engeland of Ierland koopt. In Ierland koop je dit in grote 2 liter flessen en hier drink je het uit kleine flesjes. Toch drink ik deze cider graag. Hij is de goedkoopste van de drie en heeft het laagste alcohol percentage 5,3%.

Dunkertons Cider:
Nummer 2, de Organic cider was een echte eye opener. Hij is troebel, heeft een goede bittere afdronk en drinkt lekker weg. Ook al heeft hij een hoger alcohol percentage dan Strongbow en Savanna dry. Deze heb ik gekocht in de natuur winkel, is omgerekend de duurste van alledrie en heeft een alcoholpercentage van 6,8%.

Savanna Dry:
Nummer 3, met de exotische naam Savanna Dry, is een cider uit Zuid Afrika. Volgens eigen zeggen heeft het de frisheid van een rose, de lichte sprankeling van champagne, en het dorstlessende van een witbiertje. En als ik erover nadenk, dan klopt dit ook wel een beetje. Het is inderdaad fris en minder zoet dan Strongbow, wat ik zelf wel prettig vind.
Er zit 5,5% alcohol in en is gemiddeld geprijsd vergeleken met de andere twee.

Alledrie kan ik ze aanraden. Ze zijn een goed alternatief voor bier en heerlijk op een mooie zomeravond.

Enjoy! Slainte! Cheers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten