zondag 13 maart 2011

Chicken Curry

Deze week stond voor mij in het teken van post colonial India en de invloed die Groot Brittanniƫ had op dit land. Hierover las ik drie boeken die allemaal verband hielden met dit onderwerp.

Op een ochtend werd ik wakker en kwam ik tot de conclusie dat post colonial India te vergelijken is met Chicken Curry, the ultimate fusion dish.
Wanneer ik een Indiase curry maak, gebruik ik bijna altijd santen of kokos melk. In dit gerecht gebruik je dat niet. Het is een gerecht dat niet echt Indiaas, maar ook niet echt Brits is. Het is een samensmelting van twee culturen, vergelijkbaar met de invloed die Groot Brittanniƫ had op India.

In Engeland en Ierland wordt dit gerecht vaak geserveerd als fast food en je kunt dan kiezen of je er rijst en/of frietjes bij wilt, wat het een echt verbritst gerecht maakt. Tikka masala is ook uitgevonden in Soho in London. Dat is ook een Indiaas recept dat aangepast is naar de Britse smaak.

Sinds ik met dit onderwerp bezig ben had ik al zin om chicken curry te maken en hij smaakte bijna net zoals ik hem in Ierland at.

Wat hebben we nodig voor 2 personen?

2 kipfilets, in blokjes
1 grote ui in halve ringen
2 teentjes knoflook
2 eetlepels Griekse yoghurt
2 eetlepels kerrie masala (wat eigenlijk bijna hetzelfde is als kerrie)
500 ml bouillon (bij voorkeur kip of groente)
verse koriander
1 rode peper in ringetjes
peper, zout
zonnebloemolie of arachide olie
2 eetlepels bloem

Doe ongeveer anderhalve eetlepel olie in een braadpan en bak de kip rondom. Doe de kip in een schaal wanneer deze bij gaar is. Dek het schaaltje af.
Doe de ui in de pan en bak ze zo'n 4 minuten. Voeg de knoflook, de kerrie masala en een beetje peper en zout toe. Roerbak dit zo'n 2 minuten, voeg dan de bouillon toe en de yoghurt. Voeg de kip toe en laat een paar minuten indikken op hoog vuur. Doe de eetlepels bloem erbij en roer totdat de saus een stuk dikker is geworden. Wil je de saus nog dikker hebben, dan kun je nog wat bloem toevoegen.

Serveer met wat verse koriander (naar smaak) en eventueel met wat verse rode peper.

Lekker met rijst, maar voor de echte Britse beleving zijn frieten een aanrader.

Enjoy!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten