zaterdag 12 maart 2011

Lente!

Ik hou van de lente
Ik hou van de zon

Ik open de deuren

en donder van het balkon

-Loesje

Het is lente!

Volgens de Keltische kalender is het begin van de lente, of het begin van het licht, al aangekondigd in februari. Ik vind dat wel een mooi gebaar, dat je in het laatste stukje van het donkere seizoen alvast viert dat het licht eraan komt.

Wanneer je met de seizoenen mee eet en zoveel mogelijk uit dit seizoen eet, is het menu nog een beetje karig. Fruit komt pas in het volgend seizoen. Wat er nu is, is over van de winter of wordt geïmporteerd.

Wat eten we dan wel?

GROENTE
Rode biet, wortelen, bloemkool, witlof, komkommer, nieuwe aardappelen, aardpeer, boerenkool, prei, uien, pastinaken, broccoli, rabarber, rucola, schorseneren, sjalotten, spinazie, lente-uitjes, koolraap, wilde brandnetels.


KRUIDEN

bieslook, koriander, champignons (cultuur), peterselie (krullend), zuring.

VLEES


rundvlees, kip, varken, konijn, kalkoen, houtduif

VIS en SCHAALDIEREN

kokkels, krab, schar, tong, heek, zonnevis, tongschar, kreeft, makreel, mosselen, oesters, garnalen, zalm, zeeforel, skate, sprot, alikruiken


Toch nog best veel keus. Hieronder alvast wat tips voor recepten die al op mijn blog staan:

postelein met feta en oregano
quinoa met rode biet en spinazie
vegetable curry (bloemkool, wortel, enz)
hartige taart
prei rolletjes
mosselen a l'escargot
makreel salade

Hoe dan ook. Het wordt een mooi seizoen.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten