maandag 21 november 2011

Bloemkool Gehakt Rijst

Dolblij was ik toen mijn jongste dochter mij vertelde dat ze rijst echt heel lekker vond. Jippie! Weer een overwinning voor het meisje dat met een heel vies gezicht kan kijken naar een bord vol met eten en dan voorzichtig richting papa of mama kijkt en vraagt: "Vind ik niet lekker, he." Waarop wij steevast antwoorden dat ze dat echt wel lekker vindt, maar het nu nog niet weet.

Ze eet wel veel dingen. Boterhammen met kaas, Cherry tomaatjes (bij voorkeur met 30 tegelijkertijd), mandarijnen, crackers met kaas en aardappelpuree. Daar kun je best wel mee overleven als het nodig is. Het gaat steeds beter. Stapje voor stapje en dat is prima.

Dit gerecht is eigenlijk een beetje geboren uit improvisatie. Ik was op rantsoen en at geen koolhydraten en vet, maar de kinderen moesten ook eten en ik wilde heel graag met ze samen eten.
Wanneer je geen koolhydraten mag eten kun je bloemkool gebruiken als vervanger voor rijst, couscous. Het is echt heel lekker.

Wat hebben we nodig voor 4 personen?

500 gram mager rundergehakt
1 gemiddeld bloemkooltje
zilvervlies rijst voor 4 personen
nootmuskaat, peper, zout
handjevol rozijnen
3 el roti massala

Bak het gehakt in een ruime koekenpan. Voeg een beetje nootmuskaat toe. Kook de rijst in ruim water en kook de bloemkool in ruim water met een snufje zout.

Wanneer de bloemkool beetgaar is, giet dan af en maak de roosjes zo fijn dat het kruimels zijn. Voeg de roti massala toe en roer goed door. Laat de pan 3 minuten rusten zodat het laatste vocht in de pan kan verdampen. Voeg daarna toe aan het gehakt. Voeg de rijst toe wanneer deze gaar is. Roer goed door. Voeg de rozijnen toe en serveer aan hongerige kinderen of huisgenoten.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten