donderdag 17 november 2011

Boerenkool met Camembert en Walnoten

De eerste keer dat ik dit gerecht at was bij een vriend van me die in Utrecht woonde. Ik vond het zo gek dat je brie op stamppot deed, maar dit is dan ook alweer 10 jaar geleden.
Iedere keer wanneer ik boerenkool in de winkel zie liggen, dan moet ik aan deze vriend denken.

Wat hebben we nodig voor 4 personen?

1kg kruimige aardappels, geschild
500 gram gesneden boerenkool
1 camembertje of een klein puntje brie
90 gram walnoten
klontje boter
scheutje natuur azijn
zout, peper, nootmuskaat
scheutje melk

Doe de aardappels in een grote pan. Vul deze met ruim water, zodat de aardappels ruim onder water staan en voeg een snufje zout toe. Voeg de boerenkool toe samen met een scheutje natuurazijn en doe de deksel op de pan. De boerenkool slinkt nog een heel stuk, dus het is niet erg wanneer de boerenkool de pan uitrijst, sorta speak. De azijn zorgt ervoor dat de boerenkool zacht wordt en dat het niet stug is wanneer je het gaat eten.

Wanneer de aardappels gaar zijn giet de pan af en stamp de stamppot. Voeg een klontje boter, scheutje melk, peper en nootmuskaat toe.

Doe de stamppot in een ruime ovenschaal. Snijd de camembert in dunne plakken en drapeer over de boerenkool. Maak de walnoten iets fijn en strooi over de ovenschaal.

Doe de ovenschaal in een op 180 graden voorverwarmde oven en bak nog zo'n half uur of totdat de camembert mooi gesmolten is.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten