dinsdag 28 augustus 2012

Thaise Groene Salade met Rucola


Ik hou ontzettend veel van de zoute smaak van soja saus. Heerlijke verse groene (mag ook andere kleuren zijn) groente met een beetje zwart goud erover, daar kan ik ontzettend van genieten.

De eerste Thaise salade die me enorm bijgebleven is, was in Dublin. Ik lunchte samen met een vriend bij het restaurant "Yamamori Noodles" in George's street. Het restaurant was niet bijzonder en het eten was ook niet bijzonder, maar de salade is me wel bijgebleven die ik die dag heb gegeten. Waarschijnlijk omdat het de eerste keer was dat ik inktvis ringen had gegeten die niet "deepfried" en vol met beslag zaten. Ik proefde de smaak van inktvis met knoflook en soja saus en dat was een heerlijke smaak sensatie.

Zo heb ik ook een keer gegeten in Dublin bij de "Ukiyo bar" in Exchequer street, Dublin 2. Het eten was niet bijster bijzonder, maar het leuke aan deze bar was, dat je ook kon eten in een karaoke booth. Beneden in de kelder waren verschillende karaoke kamers die je kunt huren voor een bepaalde tijd. Wel leuk voor feestjes en borrels met collega's.

Mijn favoriet Aziatisch restaurant in Dublin is "Aya" met name vanwege de sushi lopende band. Het heeft iets bijzonders wanneer je je eten voorbij ziet komen op schaaltjes en je kan laten leiden door je wat je ziet. Goddelijke chocolade mouse en heerlijk gevulde sushi en miso soep, maar ook de frustratie wanneer je een schoteltje aan ziet komen dat je heel graag wilt hebben en je buurman naast je grist het dan net van de band voordat het bij jou is. Dat is toch avontuurlijk eten!

Wat hebben we nodig voor deze salade?

1 schaaltje sugersnaps
handvol rucola blaadjes, ietwat fijn gescheurd.
halve komkommer, geschaafd in dunne plakken
handvol tauge
100 gram shiitake
5 takjes koriander geknipt of gescheurd.
4 lente uitjes, in ringetjes
sesam olie
1 teentje knoflook, fijngehakt

voor de dressing?

1 eetlepel zoete soja stroop of schenkstroop
1 eetlepel vissaus
1 eetlepel sesamzaadjes
halve eetlepel sesamolie
2 eetlepels soja saus
1 teentje knoflook, fijngehakt

Bak de shiitake in een pan met een klein beetje sesamolie en een teentje knoflook, totdat ze wat donkerder zijn, maar nog wel stevig.

Blancheer de sugarsnaps in een beetje water met een klein beetje zout beetgaar.

Doe alle ingrediĆ«nten voor de salade in een slakom en hussel even goed door elkaar met handen of sla bestek.

Doe alle ingrediĆ«nten voor de dressing in een schaaltje en meng alles goed door met een vork of lepel.

Je zou ook gebakken tofu of inktvisringen kunnen toevoegen aan deze salade met bijvoorbeeld wat dunne mie. Dan is het een maaltijd salade. Of met wat wilde rijst erdoor.

Op mijn bord heb ik nog wat rode peper ringetjes toegevoegd voor de extra pit.

Enjoy!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten