zondag 5 december 2010

Witlof Schotel

Vroeger als klein meisje lustte ik geen witlof. Ik vond het bitter en snottig, maar sinds ik dit gerecht heb gegeten zo'n 20 jaar later vind ik het heerlijk. Vroeger was de witlof ook bitterder dan heden ten dage. Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder de harten eruit sneed omdat ze te bitter waren. En mijn eigen smaak is ook anders geworden.

Witlof is een typische wintergroente. Het wordt ook weleens omschreven als winter asperges.

Wat hebben we nodig:

4 grote stronken witlof
100 gram achterham
500 gram aardappels
scheutje melk
verse nootmuskaat
1 teentje knoflook
klontje boter
100 gram geraspte belegen kaas (Je kunt ook restjes kaas gebruiken, bijvoorbeeld blauw schimmel)
een klein beetje paneermeel voor de bovenkant

Kook de aardappels met het teentje knoflook en kook de witlof beetgaar. Stamp de aardappels wanneer ze gaar zijn met het klontje boter, een beetje nootmuskaat en een klein beetje melk. Je kunt het teentje knoflook gewoon mee stampen.

Doe de stronken witlof in een ovenschaal met een klein beetje kaas. Snijd de plakjes ham in repen en doe over de witlof. Voeg een klein scheutje melk toe met een klein beetje nootmuskaat.
Dek af met aardappelpuree en hierover de kaas en een beetje paneermeel. Doe ongeveer een half uur in de oven op 180 graden.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten