vrijdag 4 juni 2010

dingen die men doorgaans doet met soete soya saus

In mijn favoriete Chinese toko op Georges street in Dublin , kwam ik deze fles tegen. Ik was op zoek naar soya saus, en dat had ik bij deze gevonden. Maar toen ik de fles open deed kwam er een zoete stroperige substantie uit de fles. In eerste instantie wist ik niet wat ik ermee moest, maar nu begin ik aardig door te krijgen wat je er allemaal mee kan. Hieronder een paar suggesties.

In Nederland is deze soya saus te koop bij toko's.

salad dressing

Nodig:

zoete soya saus
balsamico azijn
peper
zout
1 teentje knoflook
Eventueel nog wat fijngesneden koriander.

Doe ongeveer 6 eetlepels zoete soya saus in een klein, maar hoog, bakje. Doe hier ongeveer 8 eetlepels balsamico azijn bij. snijd het teentje knoflook zeer fijn en doe dit bij het zwarte mengsel. Beetje peper en eventueel zout toevoegen. Flink door roeren en klaar is je dressing.

Sweet BBQ marinade

6 eetlepels soya saus
gelijke hoeveelheid tomaten ketchup
3 theelepels paprika poeder
3 theelepels knoflook poeder
beetje peper
beetje zout
halve eetlepel plantaardige olie

Doe alle ingrediƫnten in een bakje en roer goed door. Klaar is je marinade.

Erg lekker op kippenpoten uit de oven of van de BBQ.

Als je de plantaardige olie eruit laat, kun je dit mengsel ook gebruiken als lekkere BBQ sauce.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten