dinsdag 22 juni 2010

Rabarber likeur

Rabarber. Echt een groente van deze tijd van het jaar. Heerlijk zuur in taarten. Heerlijk als compote. En nu dus ook als likeur. De fles op de foto is nog niet helemaal klaar. Deze fles gaat nu 6 maanden de kast in en daarna kan ik pas proeven.

Ik ben heel benieuwd wat het gaat worden. Ik vind de kleur nu al mooi.

Volgens het recept moet het mengsel helemaal knalroze worden. Die van mij is meer zalm kleurig, maar ik zal merken of dat de smaak beïnvloed. We wachten het af.

Wat hebben we nodig:
Voor 6-8 personen

500 gram rabarber
200 gram suiker
1 fles wodka met minimaal 40% alcohol

Was de rabarber en snijd met een scherp mes in dunne plakjes. Meng de suiker goed met de rabarber in een schone afsluitbare bak. Ik gebruik van die opberg boxen, die sluiten goed af.
Schenk de wodka erover en meng goed. Laat het mengsel 3 -4 weken op een donkere plek trekken en schud de bak dagelijks.

Filter na 3-4 weken het mengsel door een bol zeef of een theedoek die niet met wasmiddel gewassen is. Het helpt om een schoteltje of bakje omgekeerd op het mengsel te zetten en hier iets zwaars op te zetten. Je moet natuurlijk wel oppassen dat de zeef niet bezwijkt onder het gewicht.

Gooi de rest van de uitgeknepen pulp weg. Giet het mengsel in schone flessen en zet nog 3-6 maanden in een kast totdat de likeur klaar is.

Enjoy!

1 opmerking:

  1. We hebben de drank genuttigd en de smaak is een beetje vreemd en zoet, maar als aperitief is het best lekker. De alcohol vervliegt wel binnen een jaar, maar dat maakt het niet minder lekker.

    BeantwoordenVerwijderen